söndag 7 maj 2017

Hm inte ofta!!





 Nä inte alls ofta som jag skriver här tydligen..men då blir det desto mer när det blir. Jag måste erkänna att jag som tycker att jag är en datahacker , som min chef ofta påpekar , har lite svårt med alla mina lösenord och därför ofta ger upp när jag inte kommer in på sidor. Men ja livet rullar på med allt vad det innebär. Först måste jag klaga lite. Min operation som jag gjorde för nästan exakt fyra månader sen blev totalt misslyckad.  Och det visste jag, jag och min ortoped hade kommit överens om att göra en steloperation eftersom det var liten chans att nåt annat hjälper. MEN när jag ligger där inför operationen 3 dgr före julafton så bestämmer opererande läkare att nä vi provar med en mindre operation så hoppas vi att det hjälper??? Och även om man anser sig tuff och påstridig i vanliga fall så är man tyvärr inte det då.

Med facit nu så gjordes den operationen i onödan och jag har nästan mer ont än innnan.  Summa summarum ny operation och nu den stora..gips 8-10 veckor...hoppa på ett ben och en jäkla massa besvär. Hade tänkt att avstå den men kan inte leva med att vara handikappad av smärta och halta efter alla fysiska övningar . Så jag ska göra den men inte innan november, nån måtta får det vara. Tänker då absolut inte förstöra hela tävlingssäsongen eller sommaren och semestern om jag inte är tvungen.


 För övrigt så flyter livet på med massa hundträning och jobb. Blev erbjuden ett nytt jobb för några veckor sedan, men efter noga övervägande så tackade jag nej. Gjorde en plus o minuslista och nästan det enda som var plus var att jag tjänade nästan två timmar i restid per arbetstillfälle, det tycker inte jag räcker för att byta. Och nu har vi fått lite extra tillskott i plånboken också på vårt jobb + en bra löneförhöjning i år så det känns bra att vara kvar! Man vet vad man har men inte vad man får, det stämmer ju.



Träningen flyter också på , det går upp o det går ner som alltid, men tycker nog att det gått väldigt bra det sista. Har ju tävlat appellen i spår och på 3e försöket så satt det mesta. Klassvinst och fina 231/250p, det gjorde vi bra jag och den lilla. De få poäng som var borta från full pott på lydnaden kan jag ta på mig hälften som förarfel, och det är ju sånt som händer. Önska var fantastiskt fin och duktig. Koncentrerad och tyst och ändå pigg och hade en strålande attityd! Men tanke på hennes unga ålder och oerfarenhet, är jag så glad att vi funkade så fint under dessa former. Och jag har kommit stora steg närmare hur jag ska värma , belöna mm på tävling för att hon skall vara så harmonisk och glad som möjligt.




Vi har ju inte tränat så ofta med kommendering, och det har varit med vilja, en sådan aktiv, driven hund har ju lite lätt för att ligga steget före om det blir för förutsägbart vad hon skall göra. Det är därför jag mycket sällan tränar moment i den ordning de kommer i på tävling.....hon behöver ju bara kunna dem, inte veta exakt var och när de kommer. DÅ blir försväntan för stor och  DÅ är riskerna stora för tjuvstarter, ljud mm tror jag. Huvudsaken är ju att hon är van vid människor på planen och med den kontakten som hon har bryr hon sig inte alls om det som tur är, då blir det lätt när det står 5 okända på planen den dagen det är tävling. Just nu tränar vi upp spårkonditionen inför kommande tävlingar. Visst , vi har spårat någotsånär regelbundet sedan hon var 4 månader, men det är stor skillnad på att gå korta relativt enkla spår, till att gå längre tävlingsspår. Då måste koncentrationen finnas där under längre tid och det är lättare att slarva om näsan blir trött. Vi har ju förmånen att ha en del ganska krävande tävlingsspår hos oss som det är bra att träna på. Och även passa på att spåra vid olika väder, varmt, regn mm. Planen är minst två längre spår i veckan och även att pinnarna ligger lite svårare så det inte blir för lätt, då blir det nonchalant och slarvigt. Och så återstår att paketera in henne på rätt sätt innan spåret så att inte stressen och förväntan blir för stor i starten, även om hon spårar fysiskt lugnt så finns det nog hög aktivitet inne i huvudet som gör att hon ibland går över pinne i början......Detta får vi klura på.


 Lydnaden slipar o slipar vi på, det gäller att träna för 10an för på tävling kan som sagt vad som helst hända. Och hon är ju så tacksam att jobba med, bara vill o vill och har en suveränt fin attityd! Aldrig att jag har sett henne se ut som om hon tycker nåt är tråkigt, oavsett hur många gånger jag kör. Jag har ju mycket hellre en sådan arbetsmaskin med utstrålning och attityd som tycker allt är kul, men som kan vara lite svår att rama in ibland, än en hund som går som en maskin och bara utför det som sägs. Man ser allt för många hundar som får en tråkig attityd när föraren säger Fot och de bara går där utan kontakt mm, på köpet kommer då ofta sega sättande och lite släpande...nä fart fläkt och kontakt det är härligt!! Men med allt detta kommer ju en del svårigheter för föraren, jag måste vara lugn och det går inte att stressa fram några moment som inte kräver fart....allt måste ske i tur o ordning och lugnt och metodiskt. Kryp är ju ett typiskt sånt moment, det kan inte stressas fram med henne, om jag vill ha bra position, kryp med ett bakben i taget och ett harmoniskt flyt. Som tur är finns det experthjälp att tillgå och nu får det ta den tid det tar, det ska bli BRA!




Vi har dragit igång lite bruksträning på klubben varje tisdag och det är så roligt och nyttigt. Att träffas lite olika människor med olika bakgrund och hjälpas åt. Och regelbunden platsliggning med skott mm är så nyttigt. Och nu när kvällarna blir ljusare o varmare hoppas vi att det kommer fler och fler till dessa tillfällen.


Annars drar det ihop sig till årets läger, kristihimmelsfärd drar vi till Isaberg och Gislaved, där kommer vi att träna sök och lydnad så spårträningen får mogna i hjärnan lite. Ska bli så skoj.


Njut av våren som har kommit.

Kram från oss!














0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida